lördag 8 december 2012

Hemstudio Del 4: Organisation

Vad gör en bra inspelning? Ofta läggs onödigt mycket fokus på (ofta dyr) utrustning när vägen till bättre inspelningar lika gärna kan handla om kostnadseffektiva saker som kabelhängare och tejplådor. Såhär har jag organiserat hemstudion för ett snabbt och kreativt arbetsflöde.


 
 
 


När månadsbudgeten sinat så kan man ju hoppas på att det blir någon musik gjord istället, vilket i slutändan får anses viktigast. Något som verkligen kan stjälpa kreativiteten är en dåligt organiserad studio. Varken kablage, instrument eller mikrofoner får vara mer än ett par steg bort om man ska kunna behålla den kreativa energin. Att hålla på och trassla med tekniska moment kan också vara förödande för att kunna få ner något på band. Kort och gott skulle jag säga att det är viktigare att ha ordning på sin utrustning än att ha bra utrustning.

Ett problem som jag länge haft är att alla gitarrinstrument stått rätt svårtillgängligt till. Alla ni som testat fem hardcase mot väggen-metoden vet vad jag pratar om; ”Undrar hur det skulle låta med en telecaster på den här låten?” Man dyker in i högen av väskor, saker välter fram och tillbaka, man möblerar om för att få plats med den nya högen av instrument som bildats på golvet och när man äntligen rotat sig längst bak till det efterlängtade instrumentet så blir man smärtsamt påmind av att A-strängen är av. Strängförrådet ligger i ett annan gitarrcase som nu ligger underst. Man gör om proceduren baklänges och upptäcker att man är kort på A-strängar. Därför är ett gitarrstativ viktigare än en avstämd basfälla. Det var med frid i sinnet som jag skruvade ihop mitt nyinköpta gitarrstativ med plats för fem instrument. Aldrig mer fem hardcase mot väggen.


Familjens samling. Vilken väljer du?


Något annat som kan suga musten ur en är när man behöver koppla upp inför en inspelning. Har man en bra idé är det onödigt att ens kreativa energi ska gå åt till att leta fungerande kablar, koppla in interface, ställa upp stativ och skrika sönder rösten för att få ordning på gainen. Bara att starta datorn kan vara förödande, med facebook och alla moderna digitala förpliktelser. Därför har jag gjort en uppställning där jag undviker dessa moment.

Nu står min Zoom R24 konstant uppställd och uppkopplad för följande:
  1. DI-inspelning av bas eller gitarr.
  2. Inspelning av gitarrförstärkare med min favoritsetup för ändamålet; Shure Unidyne III + Oktava MK-319.
  3. Inspelning av sång eller akustisk gitarr med ADK Odin


Rock i bildform.


Eftersom att R24:an i grunden är en porta så behöver jag oroa mig för datorrelaterade problem (som att fastna på facebook) när jag ska spela in. För mer krävande situationer står R24:an dock redo att användas som USB-interface. I bilden syns även delar av inspelningshörnet. För bästa förutsättningar flyttas en till absorbent in i hörnet, vilket är en enkel manöver tack vare min vajerlösning.

ADK Odin & Zoom R24.


I och med att det är vad (jag tycker att) jag behärskar audiomässigt så kompletteras sedan projekten med samplade instrument och/eller VSTi i datorn. För detta har jag som Reaperanvändare såklart färdiga track templates så att jag aldrig är mer än är ett klick ifrån att slänga in slagverk, orglar, pianon eller syntar. Spåren kommer alltid med rätt inställningar för midi, vilket gör det snabbt och enkelt att testa sig fram och till slut avgöra om det är Marimba eller Mellotron låten behöver.


"Hur vore det med lite Tom Waits-känsla?"

Slutligen har jag skapat ett gäng FX Chains för att underlätta vid mixningen. Alla har vi ju våra personliga idéer om vilka effektkedjor som passar bäst. Därav känner man sig dum som spenderar mycket tid med att gång på gång slänga in samma pluggar i samma ordning och göra samma inställningar. Reaper löser detta galant med FX Chains. Spara bara de kanalstrippar du återkommer till så är inte de heller mer än ett klick borta. Pluggarnas inställningar sparas med, vilket gör att man t.ex. aldrig mer behöver smala av en EQs Q-värde för att svepa lågmidden efter oljud.

Channel - Strip Deluxe = Satson > Liquid Mix > Reelbus


Som jag ser det är ett snabbt och kreativt stimulerande arbetsflöde tusen gånger viktigare än att ha en avstämd basfälla och Neumannmikrofoner, åtminstone i ett hemstudiosammanhang. Sedan är det klart att det aldrig är någon nackdel med bra akustik och bra utrustning. Men att få saker gjorda under avslappnade former sätter ju grundförutsättningen för produktionen; att materialet som spelas in framförs med känsla. Det kan aldrig en U87 eller en magisk plugg fixa. Däremot kan man med dagens redigerings- och mixmöjligheter jobba med materialet och göra grymt stora saker med grymt små medel.

God kväll!
/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar