onsdag 31 oktober 2012

Musik och marknadsföring

Köpsyfte? De tre demografiska faktorerna? Målformulering? Solution focus? Björn Holmdén reder ut begreppen och ger kloka råd vid en temadag på ämnet Musik och Marknadsföring och jag bjuder på Halloweenrock.









Som en del av mitt projektår på Hola Folkhögskola blev jag inbjuden till en temadag på ämnet Musik och marknadsföring. Gästlärare för dagen var Björn Holmdén, som förutom att ha sjungit i rockbandet SvartePan (varifrån två medlemmar idag spelar i det namnkunniga bandet Babian) även har kört skivbolaget Ant Nest Records, jobbat med bokning och var en av hjärnorna bakom Emergenza Festival.


Holmdén i härligt motljus.


Björn gick igenom grunderna i marknadsföring och förklarade vad begrepp som marknadsföring, marknadsmix, segmentering, differensiering och promotion egentligen betyder och hur man kan jobba med det i ett musikbranschsammanhang. Vidare bjöds på matnyttiga tips på verktyg man kan använda sig av i olika situationer. Här är några saker som togs upp:


5 sitetips för musikmarknadsföring på nätet
  • Twitter - Mikroblogg som knappast behöver vidare introduktion.
  • Bandcamp - Site som erbjuder en modern motsvarighet till vad MySpace var för ca 5 år sedan.
  • Wordpress - Kraftfullt bloggverktyg som idag kan ersätta en hemsida. (Undertecknad är dock för dum för att förstå sig på det.)
  • Google - Tjänster som Alerts, Blog search och Analytics är mycket användbara för kartläggning.
  • Reverb Nation - Liknande tjänst som Bandcamp, men erbjuder widgets med bland annat maillista och musikspelare för din hemsida.
Gerillamarknadsföring:




SWOT-analys - Ett snabbt sätt att analysera och få en strategisk översyn på sin verksamhet. SWOT är akronym för:
  •  Strengths
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Och slutligen ett exempel på en marknadsföringsmodell som säljer sig själv samtidigt som det förklarar hur det fungerar:




Dagen var lärorik och gav nya perspektiv samt inspiration. För mig som eventuellt står inför uppstart av skivbolag (och gjort det i närmare tre år) så var det definitivt mer givande än tidigare omskrivna Musikmakarnaseminarie.

I förra inlägget (den 12 oktober) utlovade det här inlägget redan dagen efter. En dag blev visst till 2½ vecka, inte på grund av lathet utan på grund av diverse spännande insnöningar och utsvävningar, vilka kommer att behandlas här de kommande veckorna. Mer än så säger jag inte för den här gången.

Dagen till ära bjuder jag på det senaste tillskottet i GRGPNK Records samlingsserie. För mer information; kolla in The GaragePunk Hideout. Happy Halloween!




/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar