fredag 12 oktober 2012

Hemstudio Del 2: Att jobba smart

Känner du igen följande? Du spelar in på egen hand och tagningarna sitter inte som de borde. Frustrationen växer, och inte blir det roligare när du måste springa mellan dator och instrument/mikrofon så fort du ska göra en omtagning eller justera hörlursmixen. Med en smartphone på notstället så är det dock tämligen enkelt att eliminera det stressmomentet och fokusera på framförandet.







När min gamla Nokia från Ica Maxi (som jag bytte till mig i andra hand mot två dosor snus) klappade ihop för gott så blev jag hastigt och lustigt med smartphone. De som känner mig skrattar säkert gott åt detta då jag ofta talat illa om smarphones (eller blipphone, som jag kallat dem) och de beteenden som de frammanar, men efter att ha lekt med en ett tag så måste jag säga att de har sina meriter. Dock pratar jag inte om Instagram, Wordfeud eller att kunna twittra direkt från fickan. Nä, en smartphone har betydligt roligare (och mer funktionella) musikrelaterade förmågor.


Sony Xperia Tipo med TouchDAW



 Jag har länge suktat efter att få testa en androidtelefons förmåga att agera kontrollenhet till ett inspelningsprogram. Jag gjorde en gång ett halvhjärtat försök att få en Samsung Galaxy S1 att prata med Cubase över WiFi, men den upplevelsen var problematisk då kommunikationen alltid bara gick åt ena hållet och funktionen i stort sett gick totalt förlorad i och med det.

Därför var jag spänd på att pröva detta i lugn och ro med min egen setup. Telefonen i fråga är en Sony Xperia Tipo, appen som skickar MIDI-information via Wifi i Mackie Control Universal-standarden är TouchDAW och inspelningsprogrammet Reaper 4.

Förutsättningen för att detta ska fungera är att datorn har ett Wifi/MIDI-interfaceprogram installerat och rullande. Jag laddade ner och installerade gratisprogramet rtpMIDI och fick det att fungera på första försöket utan problem. Jag kopplade upp telefonen på mitt trådlösa nätverk och startade TouchDAW, varpå rtpMIDI direkt hittade igen min telefon. När jag sedan skulle lägga till en kontrollenhet i Reaper så var jag emellertid tvungen att installera den Reaperspecifika användarutvecklade pluggen MCU Blinke för att få Reaper att förstå vad TouchDAW egentligen ville (och vice versa), något som specificeras i TouchDAWs manual. Utan den installerad var det svårt att välja spår och TouchDAW hängde inte riktigt med på vad Reaper gjorde. Efter att ha installerat MCU Blinke 0.6.4 så var det dock inga problem. Nedan följer några bilder på hur det kan se ut.


Reglarna följer varandra och telefonen visar spårnamn


Reaper följer telefonens Arm, Rec och Play 


Vidare så stridstestade jag detta när jag gjorde några sånginspelningar igår, och det var både lätthanterligt och verkligt befriande att kunna byta spår för inspelning utan att ta ett steg från mikrofonen. Det här är en lösning som alla hemmapulare med smartphone bör ge en chans då det verkligen är guld värt för arbetsflöde och effektivitet!

Idag var jag för övrigt på Hola och deltog i en temadag i marknadsföring och musik. Mer om det imorgon. Trevlig helg!

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar