torsdag 20 september 2012

Hemstudio Del 1: Lyssningsplacering och en titt på den akustiska situationen

Högalarplacering? Akustikmätning? Sweet spot? Läs om mina första steg mot en akustikbehandlad hemstudio.






Ett av momenten i mitt projektår är att inreda och akustikbehandla ett inspelnings- och mixningsrum. Jag har fått previlegiet att disponera ett rum på ca 10m3 hemma hos min far för detta.


Rummet ritat i Google SketchUp.

De första förberedelserna för detta gjorde jag redan i början av sommaren då jag helt sonika släpade in all min och min fars musikutrustning i rummet och ställde i ordning allt provisoriskt. Såhär såg det ut då.

Provisorisk möblering.

Skrivbordet som jag klämt in kommer från en tidningsredaktion. Min första tanke var att det måste vara skönt med ett stort skrivbord och därmed rikligt med plats. Jag insåg dock snabbt att det enda som tog upp plats på skrivbordet var mina studiomonitorer (Tannoy System 800) och att det inte gick att få till en bra högtalarplacering på redaktionsbordet utan att det upptog alldeles för mycket plats i rummet. Därav beställdes monitorstativ och det stora skrivbordet fick åka upp på vinden till förmån för ett mindre skrivbord.


Luftigt och allmänt trevligare med mindre bord och stativ.

När man jobbar med lyssning i studiosammanhang så är det extra viktigt att ljudet är så neutralt som möjligt. Något som ofta är förbisett i hemstudio/hifisammanhang är att rummet spelar en enormt stor roll för hur ljudet faktiskt låter. Testa att lysna på musik samtidigt som att du går runt i rummet och lyssnar efter skillnader i basåtergivningen så förstår du vad jag menar. Basskillnader är något som är relativt lätt att höra, men vissa saker är svåra att uppfatta (speciellt om man är ovan) och kan kräva akustikmätningar för att förstå. Mätresultaten kan man sedan använda som riktlinjer för akustikbehandling av rummet. För att få en grundförståelse för akustiska fenomen och akustikbehandling i studiosammanhang så rekommenderar jag att läsa den här artikeln på Kontrollrummets Wiki.



Mätning från den 9 juli 2012.

Här ser ni frekvenssvaret från en mätning som jag gjorde när jag precis ställt i ordning rummet tidigare i somras. Mätningen går till så att en speciell mätmikrofon (här en Superlux ECM999) ställs i lyssningspositionen och en mjukvara (här Room EQ Wizard) spelar upp ett sinussvep varpå mätmikrofonens frekvenssvar analyseras och visar hur rummets akustik färgar ljudet.

I mätningen ovan ser vi ett tydligt problem; runt 45Hz har vi en ljudtrycksnivå på ca 75-80dB varpå ljudtrycksnivån dippar ner till ca 45dB runt 85Hz. 3dB skillnad utgör en fördubbling av ljudtrycksnivån, så en nivåskillnad på runt 35dB utgör ca 11x skillnad i ljudtrycksnivå. Detta gör det i princip omöjligt att sätta vettiga basnivåer i mixar; man vet helt enkelt vilket basinnehåll man egentligen jobbar med.

Kort och gott eftersträvar man en helt rak frekvensgång när man akusikbehandlar ett kontrollrum. Grafen ovan är allt annat än rak, vilket är att förvänta när man inte applicerat någon akustikbehandling. Högre frekvenser är det lätt att råda bot på vid akustikbehandling, men det låga mellanregistret och basen kräver ofta grövre åtgärder. Därför är det viktigt att så tidigt som möjligt minimera problemen i de registren.



Nyuppställd mixsplats.

När jag ställde upp mixplatsen med stativ och nytt bord så var jag noggrann med att göra det enligt de allmänt vedertagna (tum)reglerna som finns; hötgalarna ska vara symmetriskt placerade mot väggen, stå så nära den som möjligt om man inte har plats för ett avstånd till väggen på 1-2m och slutligen så ska lyssnaren och högtalarna bilda en liksidig triangel. En ny regel för mig var 38%-regeln som jag kom över via akustikbehandlingmaterialstillverkaren RealTraps:
"The placement method used here is based on the "38 percent rule" which theorizes that the best listening position is 38 percent into the length of the room, when measured from either the front or rear wall. This offers the best compromise of peaks versus nulls for any given room size. For 2-channel listening you'll get the flattest low frequency response by sitting 38 percent of the way back from the front wall. However, this is not practical in many home theaters, especially those with large screens, because that puts you too close to the screen. Fortunately, you can get the same benefit by sitting 38 percent of the room length when measured from the rear wall.

Please understand that 38% is one theoretical best location to begin measurements, but it may not end up the best place to sit due to other factors - wall properties, speaker location, speaker type, furnishings in the room, and a host of other conditions that can affect frequency response. The only way to know which location really is most flat is to measure the low frequency response at high resolution using software such as ETF, FuzzMeasure, or Room EQ Wizard."
-Källa
Då det var en enkel teori att applicera så förde jag även in den i ekvationen. Fram med mätmiken!


Mätning enligt 38%-regeln, den 19 september 2012.





Som synes så kunde jag råda bot på de tidigare problemen vid 45 och 85Hz endast genom att justera högtalarplaceringen. Dock uppenbarade sig nu ett nytt problem vid ca 120Hz. Inte lika kritiskt som det förra, men väl värt att titta närmre på. Hade jag verkligen mätt i den bästa lyssningspositionen (sweet spot)?



Mätning 2, något frångående 38%-regeln.

Jag testade att flytta fram mikrofonen Bara genom att flytta fram mätmikrofonen ca 20cm så kunde jag halvera dippen vid 120Hz. Detta visar verkligen på vilken roll placering faktiskt spelar när det gäller lyssning och akustik samt att man aldrig ska sätta sitt fulla tillit till teoretiska regler.

Efter att ha nått det resultatet var det dags att faktiskt lyssna på hur det låter om placeringen vid musiklyssning. Som referensspår så lyssnar jag alltid på Black Sabbaths låt Fairies Wear Boots då den i en dålig lyssning framstår som mullig och luddig med mycket oväsen i bas och det låga mellanregistret. I en bra lyssning så hör man dock att den lilla basen som finns är väldigt kontrollerad och ett framträdande skimmer infinner sig i det högre mellanregistret, framför allt hos slagverket och i rumsklangen.

Jag måste säga att jag blev överraskad vilken skillnad det faktiskt gjorde. Både stereobilden och tydligheten är
som dag och natt jämfört med förut. Således är jag mer taggad än någonsin på att jobba med behandling av hörn och första reflektionerna. Mer om det senare. Avslutningsvis så lägger jag ut en så kallad vattenfallsgraf, vilken visar hur rummets utklingningstid ser ut.


Vattenfallsgraf.

Vi får se vad jag skriver om nästa gång. Kommentera gärna om du har synpunkter eller frågor på innehållet i det här inlägget. Hoppas att jag bjudit på intressant läsning!
 

/Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar